Zoeken
  • Veerle Vanquaethem

Je eicelkwaliteit verbeteren: hoe doe je dat?



Dat hun eicelkwaliteit niet optimaal is horen wel meer vrouwen die bij een fertiliteitsarts terecht komen.


Een score krijg je echter nooit. Niemand zal je ooit zeggen hoe goed je eicellen precies zijn. Het is dan ook moeilijk in punten of in procenten uit te drukken hoe sterk je de kwaliteit ervan kan beïnvloeden maar elke verbetering is gewonnen en alle zaken die ik hieronder beschrijf zijn meteen ook zeer goed voor je algemene gezondheid en dat is natuurlijk twee keer gewonnen.


De meeste zaken klinken heel evident maar pas je ze effectief toe of let je er echt wel allemaal op?


1) Eet meer groenten en fruit en verminder je vleesconsumptie. Wees ook zuinig met pasta, brood en aardappelen.

2) Een gezonde gewicht (BMI <26) is natuurlijk goed maar zorg vooral dat je je goed in je vel voelt. Als dat niet zo is, ga dan even bij je huisarts langs. Hij of zij zal je eventueel doorverwijzen naar een diëtist.

3) Laat een bloedonderzoek doen en beslis samen met je arts of je eventueel supplementen moet innemen. Neem sowieso Foliumzuur, ook al ga je niet direct langs bij je arts. Dat kan je zonder voorschrift bij je arts verkrijgen.

4) Zorg dat je voldoende antioxidanten binnen krijgt (zie mijn e-book over Vruchtbaarheid en Voeding).

5) Slaap voldoende (8u) want dat is echt wel van levensbelang. Slaap ook regelmatig. Ga steeds min of meer op hetzelfde uur slapen en dat liefst niet te laat (<23u).

6) Beweeg ook voldoende. Een goede bloedcirculatie bevordert heel veel processen in je lichaam en verbetert dus ook je totale gezondheid. Ga zeker niet te ver door bijvoorbeeld heel fanatiek te gaan sporten. In dat geval gaat je lichaam immers in overlevingsmodus en dat brengt disbalans, net zoals dat gebeurt als je te weinig slaapt, een “crash-dieet” volgt enz.

7) Hou een gezonde levensstijl aan! Stop met roken, beperk alcoholgebruik tot een minimum en doe hetzelfde met je suikerconsumptie. Heb je andere nog andere slechte gewoontes of verslavingen, pak deze dan onmiddellijk aan.

8) Vermijd contact met toxische stoffen zoals sommige verfsoorten, chemische producten om schoon te maken of klusjes in of rond je huis te doen.

9) Beperk je stressniveau. Als je stress hebt wordt het hormoon cortisol geproduceerd in de bijnier. In gezonde situaties helpt cortisol je om goede prestaties te leveren. Bij een hoog en langdurig stressniveau blijft het cortisolniveau in je lichaam te hoog en dat heeft een slechte invloed op zowat alles: je hersenen, je spieren, je gewicht, je slaap maar ook je spijsvertering, je verouderingsproces, je mentaal welzijn en je immuniteit worden hier negatief door beïnvloed. Ik hoef niet uit te leggen dat al het voorgaande dus ook je vruchtbaarheid zwaar aantast. Reden genoeg dus om je stressniveau onder controle te houden.

10) Zorg voor algemeen evenwicht en zoveel mogelijk rust en balans in je leven. Zoek hulp als je je bezorgd, verdrietig en gestresseerd voelt als je kinderwens niet zomaar vanzelf in vervulling gaat. Bereid je heel goed voor op eventuele fertiliteitsbehandelingen.


Als je weet waar je aan begint en wat er je te wachten staat zal je beter handelen en zal je je ook veel beter voelen tijdens de moeilijke momenten. Je begrijpt, na wat hierboven beschreven staat, dat die gemoedsrust en dus het verminderen van de bijhorende stress je kansen op slagen gevoelig kan verhogen. Mis dus geen enkele kans om een 100% goeie voorbereiding te doen en je hierbij te laten helpen. De Gekidnapte Kinderwens is er voor je.


Veel Succ6!!